שיתוף התערוכה:

מסע בארץ היין- יוסי כהן זרנקין / אודיטוריום חיפה- גלריה מס' 1





הצילומים באדיבות אודיטוריום חיפה- גלריה מס' 1

06/04/2019 עד ה-28/04/2019

יוסי כהן-זרנקין
מסע בארץ היין
 
יוסי כהן-זרנקין, דור 16 בארץ ממה שהצליחו לספור. אבות אבותיו משפרעם היהודית, יש אומרים נצר לכוהנים שהגיעו למקום עם הסנהדרין אחרי חורבן בית שני. בשנות ה-20 של המאה הקודמת עזבו את שפרעם לחיפה. את השם 'זרנקין' אימץ כבדרך אגב. ב-1989 הוציא לאור את ספר שיריו השלישי, וביקש מן הציירים עובדיה אל-קרא ומנשה קדישמן שנמנו על לקוחותיו בסניף בנק הפועלים שניהל בדלית אל כרמל, לאייר את כריכתו. השניים ייעצו לו בחום שיוותר על ה-'כהן' ויאמץ שם חדש, אמנותי ומקורי יותר. "'כהן' זה כמו 'חלבי' אצל הדרוזים, אמר לו אל-קרא, יש מאות כאלה, מי יזהה אותך בכלל?" ישבו ביחד והחליטו על 'זרנקין'.
מאז שכהן-זרנקין זוכר את עצמו הוא מצייר. ציוריו לאורך השנים מצביעים על חוסר שקט פנימי שנבע מתוך התשוקה להתנסות בהשפעת דמויות מובילות לאורך חייו. בילדותו ובנעוריו היו אלה רישומים אדריכליים של בנייני אבן בירושלים; במהלך לימודיו בבית הספר התיכון "ליאו בק" בחיפה, היה זה המורה והצייר החיפאי עמנואל סלע שהשאיר עליו את חותמו. בשנות ה-80 פגש במעלות את הצייר דוד נבות, בן דורם של יוסף זריצקי, סטימצקי ראובן רובין וציונה תג'ר; נבות לימד אותו טכניקות ציור ושימוש בצבע ובהשפעתו צייר בסגנון אקספרסיוניסטי מופשט. השפעה מיוחדת על עבודותיו הייתה לצייר אורי לסר, שחי בברלין ומת לפני מלחמת העולם השנייה. לפני כעשר שנים החל לצייר בסגנון "סופר ריאליסטי" כשנחשף לעבודותיהם של הציירים עולי חבר העמים, דומה שעתה הגיע לסגנון האמנותי שמתאים לו מכל: שילוב של אתגר טכני, ריכוז, נאמנות לאובייקט המצויר, פיענוח עבודת המצלמה שהיא המקור לרבים מציוריו ולדבריו אף מקור לשלווה בלתי נדלית במהלך העבודה.
ה"סופר ריאליזם" נולד בשנות ה-70 של המאה ה-20. תכניו נוגעים בסביבה העירונית, בחיי היומיום ובתרבות הצריכה, והעבודות מבוצעות תוך העתקה מדויקת ומלוטשת של הנושא עד הפרט האחרון, עד שלצופה נדמה שזו המציאות. ציירים סופר ריאליסטים רבים מצלמים את תכני הציורים, ואז מעתיקים את הצילום המוגדל פרט אחר פרט. רבים מהם עובדים בטכניקה של התזת צבע, ללא מגע מכחול. הדיוק הטכני ושיטת ההתזה מצריכים מבט אובייקטיבי עד כדי ניכור בנושא הציור. בניגוד לרבים מהאמנים בסגנון זה, כהן-זרנקין מצייר בשמן. אף שהוא נעזר תכופות בצילומים, לעתים הוא מצייר ישירות את האובייקט הניצב מולו כמו בציורי הדומם של מאות שעברו. הציור בשמן מעניק לציוריו תחושה של חום ושל אינטימיות. בתוך כך, הדיוק בציוריו איננו מושלם. הנושא – במקרה הזה בקבוקי היין, הגביעים, הארגזים – הוא מושלם, אך נושאי משנה כמו קיר, רצפה, שולחן המשמשים כרקע, מחוספסים. זו הצהרה בלתי אמצעית לגבי חשיבות הנושאים בציוריו.
"ב-1985", הוא מספר, "רכשתי לציון הולדת בנותי התאומות, בקבוק יין מן הבקבוקים הראשונים של יקבי רמת הגולן. מאז צברתי אוסף גדול של בקבוקי יין ישנים. מזה שנים אני חבר ב-'מועדון היין והסיגר'. פעמיים בשנה טסים לחו"ל, מבקרים ביקבים, טועמים יינות מיוחדים. בנסיעה האחרונה לשאטו נף דה פאפ (Châteauneuf-du-Pape) נתקלתי באוסף בקבוקי יין ישנים של היקב, הורדתי אותם וצילמתי. חבר ישב על ספסל בחוץ עם סיגר וגביע יין. צילמתי אותו. צילמתי את היקבים והגפנים, וכששבתי לארץ, התחלתי לצייר."
התערוכה הנוכחית היא תיעוד של תרבות גברית במידה רבה: יין על סוגיו השונים, כלים הכרוכים בשתייתו, וכמובן סיגרים. העבודות מהודקות, מינימליסטיות, קונקרטיות ולא מקושטות קישוטים מיותרים. מהבחינה הזו דבר לא מטלטל את הצופה למעט הפליאה נוכח המיומנות הטכנית, והרומנטיקה, החושניות והקלאסיות של בקבוקי היין ש"זולגים" ונוגעים בצופה, כמו מוצר משובח שהזמן אינו יכול לו.
 
אוצרת: שולי פויר שינולד
 


מיקום - אודיטוריום חיפה- גלריה מס' 1
אודיטוריום חיפה מרכז התרבות של חיפה- שדרות הנשיא 138 חיפה אוצרת שולי פויר שינולד


זמנים - 06/04/2019 עד ה-28/04/2019

פתיחת התערוכה - 06/04/2019, שעה - 11:00
קבלת פנים ודברי פתיחה של היוצרת. יוגש כיבוד קל ויין


התכנים המופיעים באתר ובפרטי תערוכה זאת הינם מטעם הגופים המפרסמים ובאחריותם.








כל הזכויות שמורות ל - artbeat.co.il © מרחב לאמנות ו- אומנות ישראלית


||