שיתוף התערוכה:

ינאי טויסטר - Blueprint / המוזיאונים הפתוחים


טלפון - 04-9109609/611
13/10/2012 עד ה-01/05/2013

התערוכה מציגה ממכלול עבודותיו של ינאי טויסטר ובוחנת מהלך הדרגתי ומנומק ביצירתו שהגיע למסקנתו ההכרחית כטיעון, שבסופו "משתחרר" הצילום מן המציאות אותה הוא אמור לייצג והופך למדיום עצמאי: ניירות צילום המציבים את חומריותם כעומדת כשלעצמה מבלי לתאר דבר. כאמן פוסט-קונצפטואלי, עוסק טויסטר בטיבו ובמשמעותו של מדיום הצילום ומנסח טענות על אודותיו באופן חזותי. טויסטר מדגיש את היותו של התצלום מרחב מובנה של שאיפות ותשוקות, עמדה המנוגדת לתפיסה הרווחת, לפיה נושא התצלום הוא המציאות החומרית שניצבה מולו על הקשריה הקונקרטיים וההיסטוריים. הפניית מבטו לארכיטקטורה מודרנית של הסגנון הבינלאומי, או למודלים של צבע, מחזקת את ההפשטה בעבודתו וחוברת לדיונו בצילום כמדיום השייך לתולדות האמנות על חשבון תפקודיו החברתיים. כך גם רוב המקומות שבהם הוא מצלם נותרים עלומים והישובים, שעל פי רוב מופשטים מאינפורמציה קונקרטית מתפקדים כמודל.

טויסטר מצביע מפורשות על היחסים המתכוננים בין ההיבטים המדומיינים (קונצפטואליים, רגשיים, אידיאולוגיים) של הצילום לבין המציאות כיחסים של מחיקה ואלימות, באמצעות הצגת מחוות קונצפטואליות של מחיקת והוספת מציאות בשקיפות מלאה בעזרת המכשור הדיגיטאלי. בזאת משחזרת יצירתו את מהלכה של הפילוסופיה המערבית-האידיאליסטית, כמו גם היבטים משמעותיים במהלכה של המודרניות, על מאפייניה האוטופיים והדכאניים גם יחד. יצירתו מתייחדת בכך שהוא מציב את האלימות והרהב כשווי משקל וללא מרכאות; עבודותיו אלימות ומרשימות מבחינה אסתטית, בה בעת.

מחוות המחיקה שמבצע טויסטר לאורך כל דרכו האמנותית כמוה כמחווה של זיהום המודל שהוא עצמו מציע כאלטרנטיבה תקפה – מודל של צילום שמתנתק מן המציאות החומרית החיצונית לו - שכן מה שלא קיים אין צורך למחוק. במובן זה, היא עקבית לעשייתו בכללותה, שכן זיהום המודל ופגיעה בשלמותו הם מאפיינים עקרוניים בעבודתו מראשיתה. יצירתו בכללותה מציגה את הזיהום כנקודת מוצא, כמחווה של אירוח. זוהי מחווה אלימה אך כזו העומדת כנגד האלימות המטאפיזית המאפיינת את המודרניות, המטילה ספק גם בעצמה; מחווה שמערערת על הפשוט והטהור, בכל אופניו, במשחקיות אין קץ ובכובד מחשבה.

בקבוצת עבודות חדשה, שנעשתה בעבור התערוכה, חוזר טויסטר לאלמנטים שאפיינו את הצילום הישיר שלו בראשית דרכו, ומציג תצלומים שבהם המציאות עצמה לובשת צורה של צילום. בסדרה החדשה, סרק טויסטר בסורק משוכלל לסריקת חפצים תלת-ממדיים תפוחי פוג'י אדומים שהביא מאוסטרליה, שעקבות עלים שכיסו אותם נראות בדמות כתמים ירוקים על פני השטח שלהם כפוטוגרמה. הצילום חוזר להתבונן במציאות, מוצא בה את עקבותיו ואוסף אותן אליו, רק על מנת לשוב ולטרוף את הקלפים.

ינאי טויסטר: סיים תואר ראשון באקדמיה לאמנות בצלאל, ירושלים (2001), תואר שני במכון קליפורניה לאמנויות (CalArts), לוס אנג'לס (2006); מ-2012 דוקטורנט באוניברסיטה של סידני, אוסטרליה. מלמד בשנקר במחלקה לאמנות רב-תחומית ובמחלקה לצילום, בצלאל; הציג מספר תערוכות יחד והשתתף בתערוכות קבוצתיות. בין הפרסים שקיבל: מלגת השתלמות בחו"ל, קרן תרבות אמריקה ישראל (2004), פרס האמן הצעיר, משרד החינוך והתרבות (2005), פרס קונסטנטינר לצילום לאמן ישראלי, מוזיאון תל-אביב לאמנות (2008).
לתערוכה נלווה קטלוג מקיף (עיצוב: מגן חלוץ; בהשתתפות מועצת הפיס לתרבות ולאמנות ובאדיבות מכון שפילמן לצילום, ת"א) ובו כ- 70 תצלומים; מאמרים מאת: האוצרת נעמה חייקין, המדגישה את האלימות והזיהום כמאפיינים בעבודתו של טויסטר; ד"ר דיוויד מקארתור, מרצה בכיר בחוג לפילוסופיה באוניברסיטת סידני, אוסטרליה, המדגיש את מוטיב ההפשטה ביצירתו, והאדריכל יובל יסקי, ראש המחלקה לארכיטקטורה, בצלאל, ירושלים, הבוחן את יצירתו של טויסטר בהקשר של השיח הארכיטקטוני.

התערוכה מוצגת במוזאון הפתוח לצילום בגן התעשייה תל-חי

א'-ה': בין השעות 8:00-16:00

שבת: בין השעות 10:00-16:00

 אוצרת התערוכה - נעמה חייקין




מיקום - המוזיאונים הפתוחים

זמנים - 13/10/2012 עד ה-01/05/2013


התכנים המופיעים באתר ובפרטי תערוכה זאת הינם מטעם הגופים המפרסמים ובאחריותם.








כל הזכויות שמורות ל - artbeat.co.il © מרחב לאמנות ו- אומנות ישראלית


||