שיתוף התערוכה:

''הם THEM'' שמואל גרוברמן / גלריה ברנרד

10/02/2011 עד ה-04/03/2011

בתערוכה יציג גרוברמן שלוש סדרות ציורים בסגנון קלאסי: "אש", "אדמה", "קרוב", בהן הוא עוסק בפרטי ובכללי, האישי והחברתי, האידיאל אל מול המציאות.

אש, "חבורת נשים חוגגות, הלבושות במחלצות אירופיות למראה, מוצאת עצמה לעת לילה, שרויה באפילה, מוארת בלהבות אש של מדורה גדולה... וכך, כשהן עדויות בתכשיטיהן המנצנצים באפילה, לוגמות יין, מגונדרות, מנותקות מן החברה ומן העולם "האמיתי" אליו הן משתייכות, הופכות הנשים בחבורה לשחקניות בעולם בדוי אותו הוגה ומביים גרוברמן, וכל זאת כדי ליצור ולתאר את אותה תחושת אבסורד הטורד את מנוחתו ומלווה אותו באשר ילך. ...קונטרסט מוזר נוצר בין השאננות הבלתי מודעת של חוגגות הלילה הללו, לבין אותה אפילה".

אדמה, סדרה בה "מעמיד גרוברמן גברים ונשים בחליפות, אוחזים בידיהם כלי עבודה פרולטריים ועוסקים בעבודה "שחורה" ובלתי מתקבלת על הדעת, נדמים כפועלי-בורסה, עמלים כסיזיפוס עצמו במלאכה נטולת פשר. זהו דימוי של אנשי המעמד העליון "לבן האצבעות", חופרים ועודרים, אולי את אדמת המולדת, אולי קבר לחלומם, ובכל מקרה יוצרים דיסוננס קוגניטיבי, בחיבור האבסורדי שבין אופי "הצווארון הלבן" שלהם לבין העבודה הפיסית שהם עוסקים בה."

גרוברמן מרבה לצייר את משפחתו הקרובה, אשתו ושתי בנותיו. בסדרה קרוב, "מגלמות הנשים הקרובות אליו את התפקידים שמועיד להן הצייר. אלו הם דיוקנאות דרמטיים ומהם עולה באופן בהיר עמדתו של האמן ביחס ליצירתו, דווקא בזכות המימד האינטימי והביוגראפי של הנושא. ... גם בסדרה אישית ופרטית זו, אין האמן נמנע מן האירוניה המסוימת, זו העולה מן האופן המוקצן בו הוא מציב את בנות משפחתו המצוירות."

בציוריו עוסק גרוברמן ברגשותיו האמביוולנטיים כלפי הבורגנות. מחד, הוא משתייך לקבוצה זו ומשרת אותה כאדריכל, ומאידך, הוא מציב שאלות לגבי דרך התנהלותה ותהיות לגבי הטקסים שלה. האידיאולוגיות והאוטופיות התגלגלו במציאות הנוכחית לכלל טקסים הזויים וריקים מתוכן.

סדרת ציורים נוספת, המופיעה בקטלוג הנלווה אך לא תוצג בתערוכה, עוסקת בנושא ה סייבר. בסדרה זו עוסק גרוברמן בשני מישורים בהם פועל האדם: המימד הציבורי-מנוכר ודיגיטאלי, למול המימד האינטימי, האנושי,הרגשי. הציורים הם אוניברסליים, כמו הבדידות של האנשים המגולמים בהם. לא מתואר מקום גיאוגרפי ספציפי, אלא מרחב וירטואלי המאחד לתוכו את תחושת הבדידות האנושית.

בתחילת דרכו, רשם גרוברמן את המודלים שלו מתוך התבוננות. בשנים האחרונות, משחש צורך בהרחבת התפישה התוכנית של הציור ולשם כך, העמדת קומפוזיציות מורכבות וגדולות, החל גרוברמן לצלם סדרות ארוכות של מודלים ולביימם בהתאם לסיפור אותו רצה להעביר.

כותב אוצר התערוכה: "האמן שואב את השראתו מאותם אמנים קלאסיים שהציגו דרמה בציוריהם, כמו כמיכאלאנג'לו, טולוז לוטרק, גוסטב דורה ודלקרואה, ומאותם דימויים שרווחו בילדותו, כרזות הקולנוע הענקיות המצוירות בדרך דרמטית כל כך, או הציורים שאיירו את אנציקלופדיה "תרבות" המיתולוגית. גם עולם ה"אקשן" הקולנועי, הטלוויזיה וכיום אף האינטרנט מספקים לאמן מאגר אינסופי של דימויים דרמטיים, דימויי פעולה, פרגמנטים מתוך רגע חולף של מציאות בתנועה. מקורות השראה אלה אינם מופיעים כציטוט בעבודתו, אך הם מחלחלים אליה ויוצרים את אופיה המיוחד ומורכבותה."

שמואל גרוברמן (58), יליד חיפה, גדל בקריות, ארכיטקט במקצועו. גרוברמן לא למד ציור בצורה מסודרת, אך מאז היותו ילד החזיק מכחול בידו. את לימודי הארכיטקטורה סיים בטכניון, שם הכיר את אשתו ולהם שתי בנות. עם תום הלימודים, עברו בני הזוג ליפו ושם הקימו את ביתם ופתחו משרד אדריכלות משותף. בתקופת לימודי הארכיטקטורה, למד אמנות אצל יצחק דנציגר, יחיאל שמי ויואב בראל, מאוחר יותר בחר להשתלם בטכניקת ציור קלאסי, אותה לימד עצמו מתוך ספרים ושיטוט במוזיאונים. את לימודיו מימן באמצעות מכירת ציוריו ותרגול הסטודנטים בפקולטה לארכיטקטורה, במקצועות הרישום והפרספקטיבה.
במסגרת פועלו בארכיטקטורה, זכה גרוברמן במספר פרסים חשובים:
1993- פרס לארכיטקטורה, על ידי אגודת האינג'ינרים והארכיטקטים בישראל.
1998- פרס על התרומה לשימור המורשת הארכיטקטונית בישראל, על ידי נשיא ישראל
והמועצה לשימור מבנים ואתרי התיישבות וכן, תעודת הוקרה מכל המוסדות האקדמיים
והמקצועיים על תרומה מיוחדת בתחום הארכיטקטורה
2002 - פרס רוקח לארכיטקטורה, על ידי עיריית תל אביב-יפו.
בין הפרויקטים אותם תכנן: הבית הספירלי ברמת גן, שייצג את ישראל בביאנאלה בוונציה, (כשותף עם הארכיטקט צבי הקר), בי"ס אוסישקין בנתניה, בו מיושמים רעיונות חדשניים בתחום החינוך ובתחום הקשר בין ביה"ס וסביבתו, שיפוץ מלון ה"קלאב מד" באילת, שכונת "מתחם השלושה" ביהוד ועוד.

כיום, חש גרוברמן את מגבלותיה של האדריכלות לשמש אמנות טהורה, נטולת אילוצים ופשרות. מכאן הוא מוצא בציור שדה חופשי ומשוחרר, פתוח להתבטאות יצירתית, חפה מתכתיבים ומגבלות.


"THEM הם"
אוצר התערוכה: יובל קדר.




מיקום - גלריה ברנרד
רחוב בן-יהודה 170, תל אביב, טל: 03-5270547
שעות פתיחה - שני עד חמישי: 10:00-13:00, 16:00-19:00, שישי: 10:00-13:00


זמנים - 10/02/2011 עד ה-04/03/2011

פתיחת התערוכה - 10/02/2011


התכנים המופיעים באתר ובפרטי תערוכה זאת הינם מטעם הגופים המפרסמים ובאחריותם.








כל הזכויות שמורות ל - artbeat.co.il © מרחב לאמנות ו- אומנות ישראלית


||