שיתוף התערוכה:

''סוד המרכבה''-ציורי הקבלה של בוריס דוברוב /

24/12/2009 עד ה-13/01/2010

שתי סדרות של עבודות, ציורי שמן על בד, יציג דוברוב בתערוכה חשובה זו העוסקים בתורת הקבלה- תורת הסוד והמיסטיקה היהודית. \''מתוך העולם המורכב של הקבלה צומחת יצירתו של דוברוב המורכבת לא פחות. דוברוב, הינו צייר לא רגיל, אשר אינו מחפש את חיקוי המציאות וגם אינו מצייר עולם פנטסטי. העולם של דוברוב הוא עולם המורכב מסמלים רבים, עולם הסימבוליזם או כפי שדוברוב מכנה אותו \''קב- ריאליזם, ריאליזם קבלי.\'' בדומה לאמנים הסימבוליסטים, גם אצל דוברוב, על אף הציור הריאליסטי והדימויים המצוירים באופן ריאליסטי, אין עיסוק בחומר או במציאות של כאן ועכשיו. האמן ,שיצירתו נובעת מתורת הקבלה, עוסק באמנותו ברוח, אך משתמש בתיאורים מן המציאות. בדומה לאמנות הסוריאליסטית, הדימויים אצל דוברוב: אנשים, חיות, ארכיטקטורה וגרמי השמים, מצוירים בריאליזם צרוף, אך החיבור שהוא יוצר, בורא עולם חדש, שונה לחלוטין מזה שבמציאות היום יומית , כותבת קרימולובסקי. קבוצת עבודות ראשונה, לה קרא \''סוד המרכבה\'' מציגות בסגנון חופשי את דמויות השור, האריה הנשר והאדם. דוברוב, מוקסם בעיקר מסמלי הספירות התחתונות בעץ הקבלי: השור, המסמל את הגבורה והדין, האריה המסמל את החסד, הנשר המסמל את התפארת והאדם המסמל את המלכות. חיות קודש אלו הנמצאות סביב כסא הבורא, מצוירות בחיבור היוצר עולם מורכב מאד שרק מי שמביט לעומק היצירה, זוכה להיכנס אליו. כל אחת מהחיות מסמלת תכונה מהותית מרכזית. השור האדום הוא הבולט מכל, אותו שור המסמל כאמור את הגבורה והדין. דוברוב מצייר הכול בקו עקלתון מלא תנועה על רקע כהה המבליט את עוצמתן של הדמויות. הירח והשמש וגרמי השמים נמצאים מתחתם וסרים למרותם והתלית המאדימה מצבעו של השור השורה עליה, מהווה סמל ליהדות המחברת בין כל אלה. סדרה שנייה של עבודות המוצגת בתערוכה, לה קרא \''בראשית הדרך\'' מספרות את ספור אדם וחוה, קין והבל, נוח והמבול. הציור \''קין והבל\'' מציג דמות ספק נשית ספק גברית (לדמות פאות כשל דמות חרדית) אוחזת בתינוק. התבנית הקומפוזיציונית מזכירה תבניות של מריה וישו, האם והילד ואכן גם ביצירות אחרות של דוברוב ניכרת השפעה חזקה של אמנות נוצרית ואיקונות נוצריות. אלא שהאם והילד של דוברוב עטויים במעין קליפת עץ משתרגת. הקליפות הללו המתקשרות אף הן בתורת הקבלה, הן קליפות הלוקחות את האנרגיה מהאדם ומהוות הפרעה לתפקודו. הקליפות מצוירות בדיוק רב ונראות כמו נחשים העוטפים את הדמויות, סמל אולי לחטא הקדמון ממנו החל הכל. בציור קין והבל השם \''קין\'' רשום באותיות עבריות ברורות בציור ואותיות השם \''הבל\'' מפורקות בתחתית הקומפוזיציה. קין הוא הדמות הדמונית בראש התמונה והבל מונח בזרועותיו ומוחו פצוע. על פי הקבלה, גופו של הבל אכן נשבר (כמו אותיות שמו השבורות למטה) אך רוחו עדיין קיימת. בדומה לאמנות הסימבוליסטית ולאמנות הסוריאליסטית דוברוב מצייר דמויות מוכרות, אך החיבור ביניהן והרקע סביבן יוצרים עולם מורכב מאד המבקש מהצופה להיכנס עמוק אל עובי הקורה, אל המשמעויות של מעבר לקונקרטי. עבודותיו של בוריס מצוירות בצבעים עזים מאד התורמים לתחושה האקספרסיבית, מלאת העוצמה, הסוחפת את הצופה פנימה אל מרכז הציור. סדרה נוספת של עבודות מוצגת בתערוכה, עבודות בנושא יודאיקה, ציורים מהווי החיים היהודי. בפרט בולטים בסדרה ציורי הילדים המזכירים את הווי ה\''חידר\'' של פעם. דוברוב מצליח להעביר לנו את האווירה המיוחדת של החיים היהודיים בגולה, את הצניעות, השקט הענווה, בדומה מאד לציוריו של האמן ההונגרי איזידור קאופמן. בציורי הילדים שלו נמנע דוברוב מגישה סנטימנטאלית מתקתקה. מבטו על החברה היהודית והדמויות אותן הוא מצייר,מפוכח וחודר, הוא מצליח לחדור לנשמותיהם של מושאי ציוריו. דוברוב משמר את סגנון הציור של קאופמן, גוטליב ומוריס אופנהיים, אך מעבירם מזירת ההתרחשות של סוף המאה התשע עשרה- תחילת המאה העשרים אל ימינו אנו. ציורי הקבלה ה- קב- ריאליזם שלו מצליחים אף הם להכניס את הצופה אל מסע רוחני אל מעבר לעולם של כאן ועכשיו.


מיקום -
התערוכה ''סוד המרכבה'' תוצג בגלריית בית סוקולוב, רח' קפלן 4, תל אביב,


זמנים - 24/12/2009 עד ה-13/01/2010


התכנים המופיעים באתר ובפרטי תערוכה זאת הינם מטעם הגופים המפרסמים ובאחריותם.








כל הזכויות שמורות ל - artbeat.co.il © מרחב לאמנות ו- אומנות ישראלית


||