שיתוף התערוכה:

מחוללות - מזלית חצרוני-טביב / גלריה על הצוק, נתניה

03/09/2010 עד ה-03/10/2010

אודות
"אהבתה לבני אדם לא תלויה בדבר". מזלית חצרוני-טביב עונה להגדרה הזו במחוייבותה לתכנים ועקרונות שהיא חיה לפיהם. כאישה, ישראלית, יהודיה, דתיה, מורה, אמנית, רקדנית, תושבת קרני שומרון, היא חיה לפי עקרונות שהיא מביאה ליצירתה. הדאגה ל"בית הפרטי" ו"הבית הלאומי" וזיכרון ההתנתקות, העקירה, הכאב והפחד מהרס "הבית" שזורים בעבודותיה.
רק לפני 5 שנים הייתה ההתנתקות. פינוי תושבי ההתיישבות היהודית מגוש קטיף זיעזע וטלטל את המדינה כולה. לא היה אדם שנשאר אדיש לנעשה. היום עדיין מהדהד ה"גירוש" שאפשר להקביל ל "גירוש מגן העדן". חצרוני טביב שואלת כאן שאלות לגבי תוצאות המהלך והשלכותיו.  האם גם ביתה הפרטי מיועד  ל"פינוי" ? היא חרדה ודואגת לערכים שנעקרו מקרבנו וזועקת בעזרת הדימויים בהם היא משתמשת ובעזרת הסולם, את עתיד "הבית הלאומי" שמסמל עבורה בטחון, דאגה לזולת, בסיס לקיום אנושי. אולי "סולם התקווה"    יביא לפתרון ולתיקון המיוחל בעתיד.
"המזוודה" משמשת לחצרוני טביב כאיזכור לארעיות שלנו על כדור הארץ כבני אדם. ה"יהודי הנודד" עדיין נשאר כדימוי מוכר באיקונוגרפיה האמנותית שלנו. אמנים כמאיר פיצחדזה השתמשו במזוודה כסמל הזמניות וההגירה. נושא הפינוי שזור אצלה גם כאשר הוא מרומז ומתומצת, "ארוז" בתוך מזוודת ה"מחולל".
המחוללות שלה בעיני הם הכוח הנשי שמחולל שינויים, שומר על הזיכרון הקולקטיבי, מחזק את המשפחה ומתפקד כמו מחולל (generator), שמניע סביבו כוחות נסתרים אשר באדם. האמנות שלה היא ביטוי אישי ומטבעה משקפת את הזיקה בין זהות למקום, זהות לזיכרון והתווך שבין זיכרון אישי לזיכרון קולקטיבי.
המחול בציוריה הוא חגיגה של צבע ודינמיות שסוחפת את החושים. המחול  הופך לטקס פולחני, לתחינה, לתפילה ולתקווה שאפשר לחולל שינוי. המעגל של הרוקדים הופך למנוע עצום המייצר, אוגר ואוצר בתוכו כוח, ככל שהוא מסתובב יותר. שילוב הידיים בשרשרת הרקדנים מעניק בטחון ברגעי פחד.
מעבר להכרותי עם מזלית בעמותת אמני נתניה, אני מוצאת איתה חיבור עמוק וחזק. זאת על אף היותי חילונית וקיבוצניקית וחולקת בנושאים מסויימים מתפיסת העולם של מזלית חצרוני-טביב. המשותף לנו יותר חשוב מהמבדיל.  אני חושבת שזה בזכות היכולת של מזלית להקרין מהפנימיות היפה, הכנה שלה על בני אדם. אמונתה שורשית ומתבטאת  בלבטים רציניים לגבי היותינו כאן ובו זמנית היא משתמשת באמצעים פלסטיים עשירים כדי לבטא זאת. יצירותיה הצבעוניות מלאות תחושה של תנועה. כאן יש לנו אמנית שדואגת לכל הסובב אותה ומציבה לנו תמיד סולם לשמיים בחיפוש אחר התיקון, הגאולה והתקווה.
אני רואה בהצמדות שלה לערכיה חוזק עצום שמתבטא ביצירתה. הבדים גדולי המימדים מעובדים שכבות שכבות של דימויים וצבעים. כל רובד מוסיף לכוח ולהבעה. צבעוניות עשירה ליד חומריות, דימויים על גבי דימויים בתנועה מתמדת, משחררת, כל זה מבטא את קשריה לעם ולאדמת הארץ הזאת.
מזלית חצרוני טביב עומדת בשורה אחת עם אמניות כמיכל רובנר וסיגלית לנדאו שמבטאות בעבודותיהן ביטוי אישי כנשים המתפקדות בעולם גברי, ושואלות שאלות רלוונטיות לחיינו ועם רצון לחולל תיקון .
 
אוצרת: מיכל וייזר
 
--------------------------------------------------------
 
דברי אריק שניידר - יו"ר עמותת אמני נתניה
המחוללות של מזלית הינן נשים בתנועה, הטבועות בהיסטוריה האמנותית, החל בציורי המערות של האדם הקדמון, דרך פסלי הדמויות מהעידן הקלאסי והרקדניות של דגה, ובעיקר מתחברת למחוללות של מטיס שבמעגל הדמויות בהירות השזורות יד ביד על רקע ירוק יצר את שפת שדות הצבע.
המחוללות של מזלית אוחזות יד ביד, יד על כתף. בניגוד למטיס הינן כהות על רקע בהיר. קווי המתאר הסכמתי שלהן מרמזים על הקשר למחולל המכני (דינמו) כיוצר אנרגיה מעצם תנועת מגנט סביב סליל נחושת.
 
עבודות הספירלה - סליל       
באמצעות ציור בתוך מערבולת האמנית נותנת ביטוי לתנועה סיבובית אין סופית. ההתכנסות אל הנקודה מרכזת את ההתרחשות האנרגטית.
נושא זה בא לידי ביטוי גם בעבודה "היסחפות" בה קבוצת דמויות שחורות וירוקות מחוללות סביב כתם מרכזי הממקד את האנרגיות שלהן. במבט נוסף ניתן לראות בדמויות עלי כותרת של פרח ממבט צד או חתך, הנוצרות במרכזן את האבקנים/זרעים כמטפורה לרחם האישה המגן על התפתחות העובר.
עבודת ה"פרח" הינה בעלת כפל משמעות - מנקודת מבט מלמעלה למטה ניתן לראות שהפרח ועלי כותרתו הינם גם רקדנית המחוללת שקצות שמלתה מרחפים לצדדים בכוח התנועה הצנטריפוגלית.
 
ביטוי למחול באמצעות טביעות כף רגל טבולה בצבע כחותמת המוטבעת על גבי הבד באופן טוטאלי ובכל הכיוונים קיימת בהקשר לאקשן פייטינג האמריקאי של פולאק. טביעת הרגל הינה אמירה על נוכחות האני כאן עשיתי זאת. כאן נעשה החיבור לסדרת העבודות "אין לי ארץ אחרת", בהן מוטבעת דמותו של הרצל על בד בכיוונים שונים בדומה לטביעת רגל ומכאן ההקשר להשפעתו הדרמתית של חוזה המדינה על החזון הציוני – הרצל כמחולל הציונות. בסדרות חזרתיות אלה ניבטת השפעתו של אנדי וורהול, בהדפסי הפורטרטים שלו ובסדרות החוזרות – הרעיון כמוצר.
 
מזלית לא מוותרת על האילוסטרציה של האישה המחוללת והולכת לשורשיה החקוקים במסורת הריקוד התימני בלבושה המסורתי ובכך סוגרת מעגל של המחוללות – נשים אנרגטיות העוברות שינויים, כגורם מתחיל ובאותה עת מבדרות בריקודן מתוך עוצמה.
העוצמה באה לידי ביטוי גם בבחירת מצע של בדים רחבי יריעה עליהם מוטמעות העבודות של מזלית, אשר הפכו זה מכבר לסימן ההיכר שלה כאמנית.



מיקום - גלריה על הצוק, נתניה
רח' המעפילים 19, נתניה (טיילת שקד) טל' 09-8335423


זמנים - 03/09/2010 עד ה-03/10/2010

פתיחת התערוכה - 03/09/2010
בשעה 12:30
דברים: מיכל וויזר - אוצרת התערוכה
אדר' אריק שניידר - יו''ר עמותת אמני נתניה


התכנים המופיעים באתר ובפרטי תערוכה זאת הינם מטעם הגופים המפרסמים ובאחריותם.








כל הזכויות שמורות ל - artbeat.co.il © מרחב לאמנות ו- אומנות ישראלית


||