שיתוף התערוכה:

הקשת האתנית / גלריה דורית גור

15/02/2014 עד ה-15/03/2014

תערוכת אמנות "הקשת האתנית" בגלריה דורית גור, יפו.

15.3.2014 - 15.2.2014  

תערוכה מרהיבה, צבעונית ומסקרנת, בשם "הקשת האתנית", מוצגת בימים אלה בחלל מיוחד, במבנה עתיק, בעל קשתות וקימרונות, בו שוכנת גלריה דורית גור ביפו.

אמנות אתנית מציגה מוטיבים וטכניקות מסורתיים מרחבי העולם.

בארץ ישראל חיים אנשים מתרבויות מגוונות, עובדה שמעשירה את התרבות והאמנות המקומית.

יש אמנים היוצרים בהשפעת התרבות והמסורת עליה חונכו וגדלו בבית הוריהם, אחרים מושפעים מתרבות שונה אליה נחשפו עם עלייתם ארצה. ביצירות האמנות ניכרת השפעת תרבות מקומית של מדינות המזרח התיכון ומקומות רחוקים באסיה ואפריקה, בהם טיילו האמנים.

כל אמן נושא עימו את מורשתו האישית, אותה הוא מביא לידי בטוי באמנותו הייחודית והמקורית. גיוון עבודות האמנות יוצר תערוכה רבגונית, מקורית, עשירה, צבעונית, שמחה ומרתקת.

בתערוכה מוצגים ציורים פסלים ועבודות שנעשו בטכניקה מיוחדת.

שני אחים, אמנים צעירים בני העדה האתיופית מציגה אמנות חדשה ומקורית ששואבת את מקורותיה מהאמנות העממית של העדה. הדבר בא לידי בטוי בצבעוניות המיוחדת ובמוטיבים מסורתיים.

 

ההשראה לעבודותיו המרתקות של האמן אלדד טרקה נלקחו משילוב של הצבעוניות האתיופית וקעקועי שבט המאורים בניו זילנד.  אלעד שראה קשר בין קעקועי שבט המאורים וקעקועי צוואר הנשים האתיופיות, יצר קעקועים משלו שמתחברים לשני השבטים.

האסתטיקה בעבודותיו לקוחה מצבעי הדגל האתיופי: ירוק, צהוב, אדום  ורקמת הזהב המסורתית שהשימוש בה נעשה על מנת לתת מראה עשיר. הצבעים החומים מבטאים את האדמה.

מקור ההשראה והחשיפה לאמנות של אחיו, האמן משה טרקה, היה הבית האתיופי. הצורך ליצור נבע ממקום טבעי ובא לידי בטוי בפתוח טכניקות ושימוש בחומרים מגוונים.

האמנית דורית גור, בעלת הגלריה, מציגה בתערוכה  את הציור "פנטזיה מרוקאית". דורית, ילידת הארץ, מתחברת לצבעוניות, לאדמה, לבניה הורניקולרית הצפופה ולאורנמנטיקה של הערים והכפרים במרוקו. "פנטזיה מרוקאית" הוא ציור המתאר בצבעים חיים  את טרודאנט,  עיר עתיקה מוקפת חומה בלב המדבר במרוקו.

מוטיב האשה האפריקאית מופיע בציורי מספר אמנים. הבטוי האישי שנותן כל אמן לדמות האשה האפריקאית שונה ומיוחד. חן בכר צייר את מלכת שבא, אשה אצילית, תמירה, שיש בה שילוב מרתק של עדינות מלטפת מחד, עצמה חוזק ואצילות מאידך.  הדמות  מעבירה מסר ברור של חוזק ונסיון חיים.

האשה האפריקאית של  ז'ק וינונסקה היא אחת מ3 הגרציות, רחל טוקר שיינס  ציירה ציור צבעוני של זוג אוהב (אהבה אפריקאית),  האשה האפריקאית של שולי חימזון  מסתורית (הפנים של אפריקה), ואילו האפריקאית של רבקה רז צובארי מהורהרת, עדויה תכשיטים אתניים מרהיבים.

דמות האשה האתנית מופיעה בציורי רבקה רז צוברי (נשים בדואיות וכלה תימניה),  נשים מהמזרח הרחוק בציורי גלינה קורוב כהן ושולי חיימזון  ונשים מזרחיות עם כדי  החרס בציור של דר' נורית  צדרבוים ונעמי עשת רונצויג.

ציוריה של רבקה רז צובארי עוסקים בעולם הנשי על גווניו השונים.

הכלה התימנייה העטויה בבגדיה ועדייה מכף רגל ועד ראש בטקס חתונתה. בהתאם למסורת התימנית הכלה מקושטת בשלל פרחים וקישוטים כשעל ראשה "גרגוש" כובע תימני המייחד ומגביהה אותה. לבוש הכלה הוא מרכיב ייחודי ומרכזי באפיון תרבויות שונות, סגנונן ומנהגיהן, בייחוד אלו האתניות.

.לעומת האישה התימנייה  הבחורה האפריקאית בציורה של רבקה עירומה, לכאורה לרוב מימד של חוסר צניעות ובושה בחברתנו. עם זאת עולות שאלות על לבוש, עירום , מסורת ותפיסות תרבותיות משתנות בהתאם למקום ולזמן. במקרה הנוכחי התכשיטים ועיטורי הגוף עצמם הם הלבוש בהתאם לטקסים ולפולחנים השונים הנהוגים באפריקה.

אצל הנשים הבדואיות הדת מחייבת כיסוי גוף מכף רגל ועד ראש, פניהן מוסתרות  ברעלה שדרכה הן רואות. הרעלה אינה נוחה ולעיתים מכבידה על האישה. הנשים הבדואיות שבתמונה אומנם עוטות לבוש מסורתי אך מבעד לבגדים מבצבצות פניהן בחשש מסוים.  על הכיסוי להישמר תמיד בקפדנות בחברה ובנוכחות זרים.

הציור "אשישות כבדות מיין" של האמנית דר' נורית צדרבוים צוייר בהשראת שירו של המהר"ל ומהווה פרשנות לשיר זה בהיבט אישי ונשי.

"א?ש??ישו?ת כ??ב?דו?ת ב??ל?י י?י?ן

ו?ה?ן ח?ר?ס כ??כ?ל ח?ר?ס?י ה?א?ד?מ?ה

ו?י?ק?ל?ו? ב??ע?ת י?ה?יו? מ?ל?א?ים

כ??מו? ת??ק?ל הג??ו?י??ה ל?נ??ש??מ?ה"

(ריה"ל - שירי יין)

אלון  פיליאן וגלינה קורוב כהן מציירים את דמותו המסתורית של הנזיר הבודהיסטי. אלון בחר להדגיש את  הגלימה הכבדה רמת הקפלים של הנזיר שצבעיה כתום ובורדו על רגע כהה. יש התמקדות בכפות ידיו של הנזיר האוחז מחרוזת.  יש שימוש בקוים ארוכים, אור וצל דרמטיים וצל הרגע החשוך קמעה משרים  תחושה של חידה ומסתורין, ויחד עם שאת מבליטים את צבעי הגלימה.  הנזיר של גלינה (שומר המסיכה), בגלימה  כחולה על רקע כהה חזק ומסתורי.

 

את הבטוי האתני בטבע: הפלמינגו, הסוס והג'ונגל מציגות בציור האמניות נטלי גרוסמן, ענת אגמי ונעמי עשת-רוזנצויג.

הסוס של ענת אגמי אינו ציור פשוט של סוס אצילי. זהו ציור מורכב תרתי משמע. סגנון הציור של ענת מיוחד במינו, "אגמיזם", המשלב סוריאליזם וציור אינטאיטיבי מלא פרטים ומפתיע. במבט מרחוק  נראה סוס צוהל, אך מבט בוחן מקרוב מגלה עולם ומלואו של פרטי פרטים המרכיבות את דמות הסוס.

הפסלת תמר איסטרין מציגה  ארבעה פסלי ברונזה מרשימים. שני פסלים של משה רבנו, (המנהיג משה ומשה והגדי*, ושני פסלי כלייזמרים (הכנר ומוזה). ההשראה לעבודותיה נובעת מהמסורת ומההווי היהודי. דמותו של משה הרועה, המנהיג וכן דמויות הנגנים הפורטים על כינור -  סמל  הלב והנשמה של המוסיקה היהודית.

 

שמות האמנים:

אלדד טרקה, אלון פיליאן, גלינה קורוב כהן, דורית גור, ז'ק וינונסקה, חן בכר, משה טרקה, ד"ר נורית צדרבוים, נטלי גרוסמן, נעמי עשת-רוזנצויג,  ענת אגמי, רבקה רז-צובארי, רחל טוקר-שיינס, שולמית (שולי) חיימזון ותמר איסטרין.

 

אוצרת: אדר' נעמי עשת-רוזנצויג

 

שעות ביקור בתערוכה:                    

ימים א-ה 16:00-21:30

ימי ו: 9:30-15:30

ובארועים מיוחדים המתקיימים בגלריה

 

כל עבודות האמנות למכירה.   

התערוכה תנעל בתאריך 15.3.2014

דף הגלריה:

https://www.facebook.com/pages/גלריה-לאמנות-דורית-גור-Dorit-Gur-Art-Gallery-Tel-Aviv-Jaffa-Israel/1444394152450497


                
 




מיקום - גלריה דורית גור
גלריה דורית גור רחוב עולי ציון 22, יפו טלפון 03-609-2788 שעות ביקור בתערוכה: ימים א-ה 16:00-21:30 ימי ו: 9:30-15:30 ובארועים מיוחדים המתקיימים בגלריה


זמנים - 15/02/2014 עד ה-15/03/2014

פתיחת התערוכה - 15/02/2014
פתיחה חגיגית תתקיים במוצ"ש, 15.2.2014 בשעה 20:00 הכניסה חפשית כולם מוזמנים!

קישור - https://www.facebook.com/pages/גלריה-לאמנות-דורית-גור-Dorit-Gur-Art-Gallery-Tel-Aviv-Jaffa-Israel/1444394152450497



התכנים המופיעים באתר ובפרטי תערוכה זאת הינם מטעם הגופים המפרסמים ובאחריותם.








כל הזכויות שמורות ל - artbeat.co.il © מרחב לאמנות ו- אומנות ישראלית


||